Autor artykułu: Ludvik

Pewnie każdy z was zastanawia się „Jak to robią profesjonaliści?”.

Zabawne, ale nie chodzi tu o seks. Przynajmniej taki cielesny, fizyczny, lecz duchowy 😉  Czyli, jak to się dzieje, że niektóre składniki idealnie łączą się w pary, grupy i kolonie. Tańczą , wariują tworząc jedność lub przechodzą w kolejne etapy.

A więc do rzeczy.
Szukając informacji na internecie, docierając na dzikie i bezwzględne rubieże, na sam koniec i jeszcze o krok dalej, udało mi się zdobyć skład Hermes Un Jardin Sur la Toit.
Nie ma podanych dokładnych proporcji składników, niemniej jednak to zapewne dobry materiał szkoleniowy dla poszerzenia naszej wiedzy.

Zapach zebrał dość dobre opinie.
Opisywany przez wielu jako „Ogród na dachu” – intrygujący, kwiatowy, kobiecy, piękny. Uwodzący świeżością i naturalnością, dający spokój i relaks, uczucie harmonii między duszą a ciałem. Producent twierdzi, że to uniseks, aczkolwiek osobiście myślę, że odchyla się bardziej w stronę damską.

Nuty wg Fragrantica: Trawa, czerwone jabłko, gruszka, róża, magnolia, rozmaryn.

Prawdę mówiąc, skład ma się  nijak do tego jak wygląda realny przepis.

Poniżej postaram się omówić każdy składnik oraz ich wpływ na inne składniki oraz całość kompozycji. Wiedzę zaczerpnąłem też z internetu. Byłem w stanie znaleźć większość informacji, lecz nie wszystko. Pierwsze 8 składników stanowi 94% kompozycji.
Skład malejąco:

Magnolan Corps – moc zapachu średnia: kwiatowy, zielony, grejpfrutowy z aspektami narcyza, magnolii, geranium i gardenii

Ethylene Brassylate – tutaj raczej za dużo nie trzeba mówić 😉

Hedione – i tutaj też

DPG (12,5% of total product)

Iso E Super – wprowadzony by oddalić niuanse pudrowe

Geranyl Acetate – moc zapachu średnia: kwiatowy, różany, lawendowy z woskowym niuansem (użyty by podbić odcienie kwiatowe Magnolan Corps)

Ionone Beta – moc zapachu średnia: drzewny, słodki, owocowy, jagodowy  z zielonymi odcieniami (najprawdopodobniej, użyty by podbić odcienie zielone,wprowadzić lekką słodycz i jagodowość do kompozycji. W niskiej koncentracji ma profil owoców lasu. Testowany własnoręcznie)

Lemon EO – użyty by wprowadzić odcienie cytrusowe do Magnolan Corps

Helional – moc zapachu duża: świeży, wodny, zielony, cyklamen, ozonowy, konwaliowy (wprowadzony do kompozycji aby przechylić Hedione, Geranyl Acetate i Ionone Beta w stronę kwiatowo-świeżą)

Undecavertol – moc zapachu średnia: zielony, oleisty, fiołkowy, liliowy, owocowy – kiwi; podbija kwiatowość i zieloność Hedione, Geranyl Acetate i Ionone Beta, Helional)

Citronellol – moc zapachu średnia: – kwiatowy, różany, słodki, cytrusowy z niuansami zieleni i terpentyny (wprowadzony do kompozycji aby przechylić Geranyl Acetate, Hedione w stronę kwiatowo-świeża, a Lemon EO w cytrusową )

Hexyl Acetate – moc zapachu średnia: zielony, owocowy, słodki, tłusty, świeży, jabłkowo-gruszkowy, bananowy (Doskonale łączy się z aldehydami. W kompozycji użyty, by scalić i podbić niuanse: Citronellol, Geranyl Acetate, Ionone Beta, Hedione, Helional)

Phenylethyl Alcohol – moc zapachu średnia: słodki, świeży różany, sucha róża (Doskonale łączy się z aldehydami oraz praktycznie ze wszystkimi składnikami wyżej i niżej wymienionymi).

Geraniol – wprowadzony by podbić niuanse kwiatowe.

Styrallyl Acetate – moc zapachu średnia: zielony, owocowy, stęchły z jagodowymi niuansami (Perfekcyjnie łączy się z w/w składnikami, podbija i uzupełnia kwiatowość)

Fructone –  moc zapachu średnia: słodki, owocowy, jabłkowy, zielony, tropikalny z aspektami śliwki (wprowadzony do podbicia i wyrównania nut kwiatowych, owocowych i zielonych Styrallyl Acetate i Terpinyl Acetate)

Copaiba EO – naturalny fiksator

Orange EO – podbija aspekty świeże i cytrusowe

Isopropyl Myristate – bezwonny fiksator i rozpuszczalnik

Patchouli EO – dobrze łączy sie z Hedione i Phenethyl Alcohol

Elemol – moc zapachu niska: żywiczny, drzewny, kremowy, gładki z cytrusowymi i przyprawowymi niuansami

Linalool – doskonale łączy się prawie z wszystkimi składnikami (użyty aby dodać kwiatowości)

Paradisone – czyli Hedione na sterydach (Podobno jest 10 x mocniejszy niż Hedione, mniej kwiatowy i bardziej cytrusowy, świeży z aspektami magnolii. Zawiera 75% izomerów cis. Użyty w kompozycji by dodać 'wibracji’ zapachowi oraz jako fiksator, ale przede wszystkim by zwiększyć dyfuzję Hedione. Jako ciekawostkę mogę dodać ze w Aqua di Gio został użyty w stosunku 2:1 – Hedione:Paradisone)

Attractolide – moc zapachu średnia: słodki, czysty, woskowy, piżmowy, animalistyczny, posiadający niuanse czerwonych owoców (doskonale łączy się z piżmami, aldehydami i Citronellol, Geranyl Acetate, Greaniol, Linalool, Phenethyl Alcohol, Hedione, Helional)

Rose Crystals – moc zapachu średnia: różany, kwiatowy, pudrowy (dobrze łączy się z w/w kwiatowymi składnikami)

Methyl Pamplemousse – moc zapachu średnia: świeży, cytrusowy, grejpfrutowy, skórka grejpfruta, mydlany, drzewny, zielony, fiołkowy (dobrze łączy się z Geraniol, Geranyl Acetate, Linalool, Helional i Hedione, by podkreślić nuty kwiatowe i świeże oraz Hexyl Acetate by podkreślić nuty owocowe.)

Cashmeran – moc zapachu średnia: bogaty przyprawowy, aromatyczny, piżmowy, drzewny, czysty z niuansami jabłka i czerwonych owoców leśnych

Ethylene Dodecanedioate – inna wersja Attractolide.

Citronellyl Acetate – moc zapachu średnia: kwiatowy, różany, zielony, liściasty, cytrynowy z woskowym odcieniem gruszki i jabłka (Dobrze łączy się prawie z każdym składnikiem w kompozycji)

Camphor – moc zapachu duża: kamforowy

Terpinyl Acetate – moc zapachu średnia: ziołowy, bergamotowy, lawendowy, limetkowy, cytrusowy (Dobrze łaczy się z Citronellyl Acetate, Geraniol, Geranyl Acetate, Hedione, Helional, Phenethyl Alcohol (dając odcienie kwiatowe) oraz z Hexyl Acetate (dając odcienie owocowe) i Styralyl Acetate dając (odcienie zielone)

Chamomile Sauv EO –  moc zapachu duża: świezy-ziołowy, słodki, kamforowy

Triplal – moc zapachu bardzo duża: zielony, trawiasty, cytrusowy, lekko kwiatowy (użyty by dodać świeżości, ozonowości i podbić kwiaty)

Dimethyl Anthranilate – moc zapachu średnia: owocowy, słodki, winogronowy, czysty-kwiatowy, mandarynkowy, neroli (Dobrze łączy się z Citronellol, Geraniol, Hedione, Helional, Phenethyl Alcohol (dając odcienie kwiatowe) oraz Galaxolide i Cashmeran (dając odcienie piżmowe)

Galaxolide – tutaj chyba za dużo nie trzeba mówić 🙂

Terpinolene – moc zapachu średnia: słodki, świeży, cytrusowy z niuansem suchej skórki cytrynowej (Dobrze łączy się z Citronellyl Acetate uchylając się w stronę kwiatów)

Terpineol Alpha – moc zapachu średnia: cytrusowy, drzewny, cytrynowy, limetkowy, mydlany, lilak pospolity (użyty by podbić aspekty cytrusowe, świeże i jabłkowe)

Analizując przepis, można zacząć się zastanawiać, jak powinna wyglądać nasza kompozycja. Zabawne, bo praktycznie większość składników posiada takie same aspekty zapachowe, a zapewne wiele wspólnych. Wydawać by się mogło, że kluczem jest nie tylko to, jaki wpływ dany składnik ma na kompozycje, ale stężenie każdego składnika.

Jak myślicie, w jakich proporcjach są użyte molekuły? Zachęcam do debaty.

(Visited 226 times, 1 visits today)

11 Thoughts on “Jak to robią profesjonaliści?”

  • Ludvik,
    Jeśli jesteś pewny tych 96% pierwszych ośmiu składników, to reszta wylicza się łatwo:
    pierwsze 3 po około 20%.
    DPG i Iso E – po około 10%
    Geranyl i Beta Ionone – po około 5%
    Lemon EO – obstawiam 2-3%, nie więcej
    Od Helional po Geraniol po około 1%
    Reszta to śladowe ilości.

    • Tam są captivy, polecam te piżma zainterpretować po swojemu z tego co dostępne. A zamiast paradisone- delphol high cis, splendione, jaśminowy absolut, nonadienal, rhubofix i indol. Ten ostatni daje piękne światło do perfum, jest jakby cięższą i wyraźniejszą wersją hedione, tylko nie przesadzić z indolem bo wyjdzie plastikowo za bardzo.

  • Dzięki za ciekawy przykład (osobiście bardzo cenię perfumeryjny dorobek Hermesa). Skład nie jest w sumie dość obszerny jak na tę kompozycję (zapamiętałem ją jako dość minimalistyczną).
    Ciekawi mnie jedna rzecz. Myślicie, że oni opracowując takie kompozycje po prostu mieszają te molekuły fizycznie, obserwują efekty i metodą prób i błędów dochodzą do ostatecznej formuły? Czy może mają programy, które umożliwiają jakieś komputerowe symulacje tych połączeń, a (prawie) gotowa kompozycja wychodzi ze świata wirtualnego? 😉

    • Z tego co czytałem i słyszałem, jedno i drugie. Najpierw robi się symulacje komputerowe, a potem pracuje się fizycznie. Pozwala to zaoszczędzić czas i składniki.

  • Vetiver, co do proporcji to brzmi dość ciekawie. Jedynie obawiam się co do ilości beta-ionone, to pachnie na serio drewnem. Ale nie mam tych wszystkich substancji aby przeprowadzić eksperyment. Prawdę mówiąc, może okazać się, że tak zmieniają wydźwięk iononu, że gubi się w kompozycji 🙂 . Czasem aż kusi aby zakupić skłądniki i podjąć się wyzwania 😀
    Najbardziej mnie zszokowało dodanie Patchuli EO, Camphor i Chamomile Sauv EO. Ale właśnie, skoro limit to wyobraźnia, a świat należy do odważnych to proponuję kiedyś zabawić się i rozpuścić w/w składniki do koncentracji 0,1 i dodać po kropelce do swojej świeżej kompozycji (wcześniej łącząc te 3 kropelki ze sobą). Poczekać na efekt końcowy 2 tyg … Zadziwiające, jakże minimalistyczne i ciekawe zmiany to wprowadza 😉

  • Ludvik,
    Beta Ionone służy między innymi do budowania róży, więc gubi się w kompleksie molekuł różanych.

    • Właśnie dla testu do swojego akordu Pan Valeski dodałem duzo togo iononu i wcale nie jest wyczuwalny. Akord zbudowany na rózy, jasminie itd.

  • Niestety ale formuła niewykonalna niedostępne dla nas piżma i paradisone. Można zastąpić indolem ( jest wg mnie jak hedione na sterydach tylko cięższy plastikowy) w celu silniejszej jaśminowej dyfuzji ale to nie to samo. Co najwyżej może wyjść tandetna podróbka. Co innego gdyby formuła nie zawierała captivów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.